Kun olet määrittänyt kohderyhmän, sinun on siirryttävä projektin analyysin viimeiseen vaiheeseen - kilpailijoiden tutkimukseen.

Monet suunnittelijat ohittavat tämän vaiheen ja alkavat heti luoda ulkoasun. Tämän seurauksena käy ilmi, että jonkin aikaa projektin käynnistämisen jälkeen ei ole asiakkaiden virtaa. Useimmiten näin on, koska kilpailijoilla on selkeämpi ja miellyttävämpi käyttöliittymä, kilpailijan luomaa web-tuotetta aiheuttaa enemmän luottamusta ja monia muita tekijöitä, jotka on ensin selvitettävä ennen suunnittelun luomista.

Kuka on kilpailija?

Ennen analyysin jatkamista selvitämme teille "kilpailijan" käsitteen.

Kilpailija on yritys tai tietyn toiminnan edustaja, joka kattaa saman kohdeyleisön kuin asiakas.

Toisin sanoen kilpailijan määrittämiseksi sinun on ymmärrettävä, mitä kuluttajaryhmiä tai -luokkia pidetään potentiaalisina asiakkaina. Ja heidän huomionne on taisteltava.

Miten määritellä tämä henkilöryhmä, jota olemme käsitelleet artikkelissa ”Kohdeyleisö".

Miksi sinun täytyy analysoida yrityksen kilpailijoita?

Kilpailevien sivustojen analysointivaiheella on monia etuja ja vaikuttavia tekijöitä hankkeen onnistumiselle:

  1. Kilpailijoiden analysoinnissa määrität niiden taktiikat ja strategian houkutella potentiaalisia asiakkaita. Tietäen nämä asiat, voit helposti määrittää, miten voit rakentaa web-tuotteen rakenteen siten, että se houkuttelee sivuston kävijän huomion, pitää sitä ja siirtää kohteen toimintaa.
  2. Analysoimalla kilpailevia web-tuotteita voit nähdä niiden vahvuudet ja heikkoudet sekä asiakkaasi. Kun olet löytänyt ne, ymmärrät selvästi, mitä sinun pitäisi työskennellä ja mitä osia tarvitaan, jotta kilpailijasi ei olisi huonompi. Eli kiinnitä huomiota vahvuuksiin ja käännä heikko voimakkaaksi.
  3. Tässä vaiheessa voit myös tunnistaa asiakkaan ominaisuudet ja ymmärtää, miten voit keskittyä niihin, jotta sivustosi kävijät voivat kohdistaa kohdennetumpia toimia.
  4. Estä monia virheitä, joita kilpailijat ovat jo tehneet. Tämä vähentää riskejä, joita aiheutuu parannusten ja muutosten ilmenemisestä hankkeen käyttöönoton jälkeen. Esimerkiksi sinulla ei ole tilannetta, että sivun tai koko sivuston koko rakenne on tarpeen uudelleen. Sanalla - on parempi oppia muiden virheistä.
  5. Kun olet nähnyt kilpailijoiden sivustoilla olevat ominaisuudet ja pelimerkit, sinulla voi olla uusia ja luovia ideoita projektistasi. On syytä huomata tärkeä seikka, että sinun ei tarvitse täysin kopioida kilpailijoiden käyttämiä tietoja, koska et kiinnitä huomiota web-tuotteeseesi tällä tavalla, eikä siksi kiinnitä haluttua yleisöä. On myös todennäköistä, että täysin kopioitu ratkaisu on hyödytön sivustossasi, koska se ei ratkaise tiettyä ongelmaa.

Miten löytää ja tehdä luettelo kilpailijoista?

Ensimmäinen vaihe sinun on pyydettävä luetteloa kilpailijoista asiakkaaltasi. Useimmiten asiakkaat tietävät, kenen kanssa he ovat tekemisissä.

Toisessa vaiheessa on selvitettävä, onko koko kilpailijoiden luettelo varastossa.

Tätä varten sinun täytyy tehdä tutkimus itse. Tätä varten sinun on ensin laadittava luettelo pyynnöistä, joita potentiaaliset asiakkaat todennäköisesti tulevat etsimään sinut. Tällaisten pyyntöjen tulee olla noin 3–5, säätää määrää harkintasi mukaan, koska kaikki riippuu projektin tehtävästä ja opiskelualueesta.

Kun luettelo pyynnöistä on tehty, sinun on käytettävä palvelua kilpailijoiden löytämiseksi.

Annan sinulle luettelon yleisimmistä palveluista:

  • https://advse.ru
  • https://ru.semrush.com
  • https://seranking.ru
  • https://spywords.ru
  • https://www.keywordspy.com
  • https://www.keywordspy.com

Tarkastellaan esimerkkiä palvelusta https://ru.semrush.com, miten saat luettelon kilpailijoista.

Jotta saat luettelon, sinun on luotava tili. Kun olet rekisteröitynyt sivustoon, syötä avainsana, valitse maa ja napsauta Etsi-painiketta.

Sitten sinun täytyy mennä alas hieman sivulta ja löytää kohta "Paikannukset hakutuloksissa", jossa kilpailijat esitetään.

Alustavan tutkimuksen aikana suosittelen ensin valitsemaan yhden pyynnön ja testaamaan kaikki suosittuja työkaluja kilpailijoiden löytämiseksi ja valitsemaan yhden tai useamman, jota käytät tulevaisuudessa.

Kun olet valinnut työkalun, anna kaikki kyselyt hakukenttiin ja kerää sivustojen linkit.

On syytä huomata, että tutkimuksessa ei ole välttämätöntä tarkistaa kaikkia kilpailijoita, sinun on valittava tärkeimmät, sillä heidän kanssaan on taisteltava sivuston kävijöiden huomion vuoksi.

Kun olet koonnut luettelon tutkimuspaikoista, sinun täytyy käydä jokaisella sivustolla ja analysoida se vertailuperusteilla.

Vertailukriteerit

Vertailukriteerit ovat luettelo tärkeistä tekijöistä, jotka vaikuttavat henkilön päätöksentekoon.

Esitän teille luettelon näistä kriteereistä:

  • Sisältöä. Tämä on ensimmäinen ja tärkein tekijä, koska se antaa käyttäjälle mahdollisuuden ymmärtää, mistä hän tuli. Teksti-informaation esittämisen, noudattamisen, hierarkian koko aihe, samoin kuin temaattisten kuvien valinta ja infographicsin luominen on koko olemus.
  • Usabilyty (käytettävyys). Toisin sanoen - käytettävyys. Tämän kriteerin pitäisi selventää, kuinka kätevää on käyttää tutkittavaa web-tuotetta. Kuinka nopeasti käyttäjä voi löytää tämän tai kyseisen tiedon.
  • Tunteet ja yhdistykset. Tämän kriteerin mukaan sinun pitäisi kuvata koko brändin kuva. Saako hän käyttäjälle oikeat tunteet ja yhdistykset? Käyttäjälle on erittäin tärkeää luoda sopiva kuva hänen odotustensa mukaisesti, koska useimmat ihmiset tekevät emotionaalisia päätöksiä, kun taas he yhdistyvät yrityksen imagoon ja kiinnittävät huomiota siihen, miten se näyttää.
  • Väri ja typografia. Tässä vaiheessa sinun täytyy ymmärtää, kuinka hyvin värit ja kirjasimet valitaan, koska nämä kaksi asiaa nipussa ovat ratkaisevia tekijöitä kaikille muille. Kontrasti riippuu paikan aksentteista, jotka vaihtavat käyttäjän huomion, ja ne vaikuttavat myös siihen, kuinka nopeasti käyttäjän silmät väsyvät, kun tutkitaan sivuston tietoja. Näillä kahdella komponentilla on myös erittäin suuri vaikutus siihen, millaisia ​​tunteita ja yhdistyksiä sinä herätät sivuston kävijässä.
  • Sopeutumiskyky (reagoivuus). Tutustu sivustoon erilaisilla laitteilla: pöytätietokoneilla, tableteilla, älypuhelimilla. Tätä varten sinun ei tarvitse olla käsillä kaikenlaisia ​​laitteita. Jos haluat analysoida reagointikykyä, soita selaimessasi selaimeen, avaa valikko mukautettavuuden katseluun, valitse laitteen tyypit tai anna tarvittavat laitteen parametrit.
  • Ominaisuudet (luovia ratkaisuja). Kun katsot sivustoa, kiinnitä huomiota niiden ominaisuuksiin, kirjoita ne ulos, ne toimivat inspiroijina sinulle tulevaisuudessa.

Tulokset

Olemme käsitelleet tutkimushankkeen viimeistä vaihetta, jonka tarkoituksena on muotoilla taktiikkaa ja strategioita tietojen lähettämiseksi Web-tuotteelle.

Ennen kilpailijoiden analysointia sinun täytyy ensin ymmärtää, kuka on kilpailijasi. Kunkin kilpailijan tutkimuksessa sinun täytyy käydä läpi kaikki vertailuperusteet. Analyysin jälkeen on ymmärrettävä, miksi tietty web-tuotteen edustaja on kilpailijasi. Vastaa sitten kysymykseen siitä, miten voit toimittaa asiakkaan tietoja verkkosivuston avulla, jotta voit ratkaista hänen asettamansa tehtävän.