Kuten muistat, edellisessä artikkelissa käsiteltiin asiakkaan tehtävän selventämistä ja sivuston tyypin valitsemista. Tässä artikkelissa puhumme kanssasi toisesta vaiheesta - asiakkaan tai yrityksen tietojen keräämisestä.
Tietojen keräysvaiheet
Voit kerätä kaikki tarvittavat tiedot:
- laatii luettelon kysymyksistä asiakkaalle;
- järjestää luettelon kysymyksistä;
- tehdä haastattelu asiakkaan kanssa lyhyesti. Jos haastattelua ei ole mahdollista tehdä, lähetä asiakkaalle luettelo kysymyksistä valmiiksi;
- kun olet selventänyt kaikki kysymykset, sinun on käsiteltävä vastaanotetut tiedot, jotta voit ymmärtää, mikä rakenne tulevalla sivustolla pitäisi olla - tämä on tiedonkeruun vaihe.
Miksi minun täytyy luoda lyhyt?
Olet todennäköisesti huomannut, että Internetissä on jo joitakin lyhyitä malleja, jotka keräävät yleisimpiä kysymyksiä tietojen keräämiseksi.
Ja sinulla voi olla kysymys, miksi minun pitäisi laatia luettelo kysymyksistä ja suunnitella oma lyhytne, jos on valmiita ratkaisuja?
Selvitä kanssasi kysymys. Valmiiden lyhytmallien käyttäminen ei ole tehokkain tapa, koska:
- jokaisella asiakkaalla on yksilöllinen tehtävä, joka vaatii innovaatioita;
- useimmissa tapauksissa tällaiset alushousut koostuvat hyvin monista rakenteettomista kysymyksistä aiheista, jotka myöhemmin johtavat siihen, että asiakas on liian laiska vastaamaan luetteloon, koska se pitää tätä valtavana tehtävänä;
- toinen haitta on edelliseen kohtaan päinvastainen tilanne - pieni määrä kysymyksiä, jotka eivät voi auttaa sinua keräämään kaikkia kattavia tietoja hankkeen täydellisen kuvan muodostamiseksi;
- monissa näyteikkunoissa on kysymyksiä, joilla ei ole mitään merkitystä tietyn tehtävän kannalta.
Niinpä lyhyen ajan luominen on: tarjota mahdollisimman kätevä tapa kerätä tietoja paitsi sinulle myös asiakkaallesi.
Kuinka tehdä kysymysluettelo?
Jotta voit laatia kysymyksiä luettelosta, sinun on saatava suuruusluokkaa enemmän kysymyksiä kahdeksasta pääryhmästä, jotka tulevat olemaan teidän lyhytneuvottelu.
Lajittele kukin luokka erikseen.
Kuka?
Tämäntyyppisen kysymyksen tarkoituksena on selventää, kuka osallistuu tähän projektiin, kuka on asiakas. Esimerkkejä kysymyksistä:
- Kuka sinä olet?
- Sinun toiminta-alueesi?
- Ketkä ovat asiakkaasi?
Miksi?
Tähän luokkaan kuuluvien kysymysten pitäisi selventää, mitä yhtiön etuja ovat, yrityksen tietoja, asiakkaan tarjoamien tavaroiden tai palvelujen etuja. Useimmissa tapauksissa nämä hetket ja kiinnostus sivuston kävijöihin. Esimerkkejä kysymyksistä:
- Miksi olet kiireinen tässä toiminnassa?
- Miksi asiakkaan pitäisi kääntyä?
Milloin?
Tässä vaiheessa on tarpeen selventää ajanjaksoon liittyviä kysymyksiä.
- Milloin kassalle tapahtuu?
- Milloin tavarat toimitetaan asiakkaalle?
- Mikä on aikataulusi?
Miten?
Näiden kysymysten ydin on selventää yrityksen prosessien vaiheita. Tähän luokkaan kuuluvat myös opetussarjan kysymykset. Esimerkkejä kysymyksistä:
- Mitkä ovat tilauksen tekemisen vaiheet?
- Mitä tuotantoprosessi näyttää?
- Mitä asiakkaan pitäisi tehdä tavaroiden toimittamiseksi?
- Onko sinulla ohjeita ostetun tuotteen asentamiseen?
- Mitä asiakkaan pitäisi tehdä osallistumaan toimintaan?
Mitä?
Tässä vaiheessa tulee selväksi, mitä hankkeessa on mukana ja mitä asiakkaan yrityksellä on tiettynä ajankohtana:
- Mitä myyt?
- Mitä palveluja tarjoat?
- Mitä tekniikoita käytät?
Onko niin?
Tässä on selvitettävä, mitä vaihtoehtoisia ratkaisuja tietylle ongelmalle asiakkaasi voi tarjota asiakkaalle siinä tapauksessa, että jokin menee vikaan. Esimerkkejä kysymyksistä:
- Tarjoaako yrityksesi bonuksia tavaroiden myöhäisestä toimituksesta?
- Onko palautusta?
Miksi?
Tässä luokassa pitäisi selvittää, mitkä pisteet voivat motivoida sivuston kävijää, mitä bonuksia hän voi saada tilaamalla tuotteen tai palvelun asiakkaaltasi. Esimerkkejä kysymyksistä:
- Miksi asiakkaan pitäisi kääntyä teidän puoleenne eikä kilpailijaasi?
- Miksi käytät tämän yrityksen tuotteita?
- Mitä tehtäviä yksi tai toinen palveluista ratkaisee?
Missä?
Ryhmään kysymyksiä, jotka liittyvät sijaintiin. Tässä luokassa selvitetään myös, mitä asiakkaan ja hänen asiakkaansa pitäisi lopulta saada? Esimerkkejä kysymyksistä:
- Missä on yrityksen toimisto?
- Missä ovat tapahtumat?
- Mistä toimittaa tavarat?
- Mitä asiakas lopulta vastaanottaa, kun hän ottaa sinuun yhteyttä?
Miten luoda lyhyt?
Sen jälkeen kun olet kerännyt kaikki kysymykset, anna ne lyhyenä. Kukin tietolohko on jaettu erillisiin osiin, joten asiakkaan on helppo vastata kysymyksiin ja navigoida myös luettelossa.
Lyhyen alkuvaiheen aikana voi olla vaikeuksia. Voit tehdä prosessin mahdollisimman yksinkertaiseksi seuraavasti:
- luo ensin mallin lyhyt selostus, joka sisältää tärkeimmät tiedot mihin tahansa projektiin;
- kopioi luotu malli samalle määrälle sellaisia sivustoja, joita yrityksesi kehittää. Sen jälkeen, kun jokainen lyhenne on täydennetty, lisää kysymyksiä, jotka lähetetään yhdelle tai toiselle sivustolle;
- tee luettelo yksinkertaisista ja lyhyistä kysymyksistä, jotka ovat ymmärrettäviä kaikille asiakkaille;
- älä pysähdy luodussa luettelossa, käytä niitä, ja jos sinun tarvitsee täydentää tai korjata jotain, ota heti käyttöön innovaatioita, kunnes näet, että luotu lyhyt toimii sujuvasti standardiratkaisuilla. On kuitenkin syytä huomata, että useimmiten jokaisesta hankkeesta tarvitaan yksittäinen lyhyt kuvaus.